Sivusto ei tue käyttämääsi selainta. Suosittelemme selaimen päivittämistä uudempaan versioon.

Sufira

 

Aino Peltomaa, sopran, blockflöjt, fiddla och harpa

Eira Karlson, mezzosopran och fiddla
Susanna Tollet, alt, blockflöjt och vevlira

 

Trio Sufira är en medeltids- och renässanstrio, grundad år 2014. Ensemblens musikaliska fokus ligger på europeisk tidig musik: trecento, ars subtilior och tidig renässans, men även ny musik har uppförts. Målsättningen är att påvisa gemensamma drag i gammal och ny musik samt utmana publiken att lyssna till historiska kompositioner som om de vore nyskrivna. Bland kompositörer kan nämnas: Francesco Landini, Paolo de Firenze, Jacob de Senleches, Solage, Guillaume Dufay samt John Dunstaple.

 

Sufira gör också kompositionsbeställningar och har uruppfört verk av James Wood och Matei Gheorghiu.

 

Sufira har uppträtt på inhemska musikfestivaler; bl a renässansmusikfestivalen Aurore i Helsingfors, Lux Musicae i Sjundeå och Grankulla musikfest. Under året 2018 har ensemblen givit ut cd-skivan Belle, bonne, fumée (Fuga 9442), turnerat på Åland samt gästat vid NoMeMus, den nordiska festivalen för medeltidsmusik i Söderköping i Sverige.

 

  

Recension Kultursidan.nu 4.9.2018

https://www.kultursidan.nu/?p=37974

Himmelska toner med finländska Sufira


Fantastiska att lyssna till och även vackra att se på är den finska trion Sufira. Här framträder de i S:t Laurentii kyrka.

 

Omväxlande och innerligt

 

RECENSION/ SÖDERKÖPING Himmelsk musik? Änglaröster? Begreppen dyker upp i tankarna vid lyssnandet till den finska trion Sufira. På lördagskvällen avslutade gruppen den nordiska medeltida musikfestivalen NoMeMus med en konsert i S:t Laurentii kyrka.

De framförde ett program mestadels från medeltiden, men med ett inlägg av nutida musik skrivet direkt för Sufira. Den i Finland bosatte rumänske kompositören Matei Gheorghiu, född 1984, är mannen bakom verket. Hans svit om tre melodier stack ut, eftersom den är ganska typisk nutida musik. Ändå anades osökt vissa likheter med den medeltida musiken. En positiv  bekantskap.

Aino Peltomaa, Eira Karlsson och Susanna Tollet sopran, mezzosopran och alt, sjöng som sagt med himmelskt vackra röster. Dessutom trakterade de medeltida harpa, blockflöjter och fiddla.

 

Sufira
Aino Peltoma, Susanna Tollet  och Eira Karlsson lät höra en rad innerliga sånger i NoMeMus sista konsert för den här gången.

 

De flesta av namnen på kompositörerna är obekanta för mig. Utom Hildegard av Bingen som levde så tidigt som på 1100-talet. Hennes stil är speciell och mycket personlig, trion framförde en sång med titeln O quam mirabilis av henne.

Denna konsert innehöll avancerad musik som fick ett förstklassigt utförande. Den påminde något om konserten med Canto Fiorito kvällen innan, men Sufiras program var mera omväxlande och samtidigt så innerligt. Man ville bara sluta ögonen och ge sig hän åt de slingrande tonerna från röster och instrument.

Men inte hela tiden, man ville gärna ha ögonen öppna också, eftersom de tre musikanterna var så vackra att se på i sina stilrena kläder och så graciösa i sina rörelser.

En mycket fin och stämningsfull avslutning på en musikfestival som höll högsta klass rakt igenom – som vanligt.

© Text: Bibi Friedrichsen
© Foto: Boy Svedberg

SÖDERKÖPING

 

Recensioner över skivan Belle, bonne, fumée (februari 2018)

Fuga 9442

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

”Debutskivan består av ensemblens kärnrepertoar, sofistikerade kärleksförklaringar ... ars subtilior -inspirerade Sufirafire (2015) av James Wood är skräddarsydd för ensemblens sångar-instrumentalist-identiteter.

 ... det bästa är triosången med de tre damrösternas respektive timbre. Styrkan ligger i expressiv aromrikedom snarare än rösternas skönhet ... man målar med vokala texturer, artikulation och dynamisk frasering ... oslagbar ångar Solages berömda Fumeux fume par fumée på, berusande modernistisk.”

 

 (Rondo 4/2018 Auli Särkiö-Pitkänen)

 

 

”Ensemblen Sufira förbluffar...hovmusiken som kallas ars subtilior överraskar med sina förfinade och mångtydiga texter samt orädda kompositionsteknik. Ställvis rör sig de olika stämmorna till och med i olika taktart. Här har vi den progressiva rockens förfäder!” (Risto Nordell / Suomen kuvalehti)

 

”...med några enklare verk har man på ett ypperligt sätt lyckats placera stämningen på skivan i en triangel av besynnerlighet, mystik och skönhet.” (Kare Eskola / YLE)

 

 

 Recension Hbl 01.03.2015

 

Sufira sållar vrakgods

 

”…Snarare än handplockade pärlor är konsertens innehåll någonslags vrakgods – återstående kryptiska fragment som man inte riktigt kan bestämma vad de används till och hur. Musikernas och publikens uppgift blir att tillsammans beundra fynden.”

 

”En liten trio är anpassningsbar till olika sorters musik och Sufiras personligheter tycks stödja varandra på ett inspirerande sätt.”

 

”…Sufira har speciell talang för krävande repertoar med svåra noter.”

Dante Thelestam